Konkurs WOKÓŁ 303

Wokół 303 to konkurs z wiedzy i trochę ze znajomości filmu Dywizjon 303. Nasi uczniowie wzięli w nim udział i zdobyli aż 6 nagród. Poniżej możecie przeczytać jakich udzielali odpowiedzi na zadane pytania. Po rozstrzygnięciu konkursu na galę wręczenia nagród do Gminy Dzielnicy Ochota zaprosił uczestników sam pan w-ce burmistrz Grzegorz Wysocki.

Jedna z głównych postaci filmu była związana z dzielnica Ochota. Czy wiecie, kto to był i na czym polegał ten związek?

Antonina Marcyniak, kl. 8a: Związek z Ochotą miał Pan Witold Łokuciewski ponieważ mieszkał na Ochocie przy ulicy Dickensa. Był on –pułkownikiem, pilotem Wojska Polskiego, major, (ang. Squadron Leader) Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski II wojny światowej. Jako ciekawostkę mogę dodać, że moja ciocia jest sąsiadką rodziny Państwa Łokuciewskich i przyjaźniła się z córką Pana Łokuciewskiego.

Wiktor Rodkiewicz, kl. 6a: Jedna z głównych postaci filmu o Dywizjonie 303 była związana z dzielnicą Ochota. Bohater mieszkał (w latach 1958 – 1990) w bloku na ul. Dickensa 34, gdzie obecnie znajduje się tablica upamiętniająca to wydarzenie. WITOLD ŁOKUCIEWSKI ( 1917-1990 ) – zwany „TOLO”. Pułkownik pilot Wojska Polskiego, Squadron Leader (major) Brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych RAF, as myśliwski II wojny światowej. W 1939r. walczył w obronie stolicy – w składzie eskadry myśliwskiej 1 Pułku Lotniczego, który stacjonował w Warszawie. Była ona częścią jednego z dywizjonów jakie tworzyły Brygadę Pościgową. Walczył również we Francji (1940r.) – a po jej kapitulacji został ewakuowany do Anglii, gdzie trafił do Dywizjonu 303 i w 1941r. przejął dowództwo eskadry „B”. 13 marca 1942r. samolot Witolda Łokuciewskiego został uszkodzony nad okupowaną Francją i po awaryjnym lądowaniu Łokuciewski dostał się do niewoli niemieckiej. Po jej opuszczeniu (w 1946r.) objął dowództwo 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Zestrzelił 12 samolotów Luftwaffe. Za swoje zasługi na polu walki wyróżniony został licznymi orderami.

Karol Machul. kl. 6a: Jedną z głównych postaci filmu związaną z Ochotą jest słynny Tolo czyli Witold „Tolo” Łokuciewski. Ten „as myśliwski” II wojny światowej, pilot Dywizjonu 303, mieszkał po wojnie aż do śmierci w 1990 roku właśnie na Ochocie, przy ulicy Dickensa 34. Dziś na ścianie tego budynku wisi tablica pamiątkowa poświęcona mu.

Maciej Bartosz-Białoskórski, kl. 4c: Pułkownik Witold Łokuciewski, pilot myśliwski, jeden z dowódców 303 Dywizjonu Myśliwskiego, walczącego w Bitwie o Anglię, w latach 1958-1990 mieszkał na Ochocie, przy ul. Dickensa 34. Upamiętniony tablicą pamiątkową na tym domu.

Eustachy Rdułtowski, kl. 5b: Jedną z głównych postaci z filmu był pułkownik pilot Witold Łokuciewski,,Tolo” (1917 -1990), as lotnictwa myśliwskiego podczas II wojny światowej. Walczył jako pilot myśliwski. W 1939 r. w obronie ojczyzny, w 1940 r. we Francji, w latach1940 – 42 w bitwie o Anglię i obronie Wielkiej Brytanii. Zestrzelił 12 samolotów Luftwaffe. Lata 1942 – 45 przeżył w niewoli niemieckiej. W 1946 r. dowodził 303 dywizjonem myśliwskim. Odznaczony orderem Virtuti Militari, dwukrotnie Krzyżem Walecznych, orderami francuskimi i brytyjskimi. W latach 1969 – 72 był wojskowym morskim i lotniczym attaché w Londynie. Witold Łokuciewski był związany z Ochotą, od 1958 r., aż do śmierci w 1990 r .mieszkał przy ul. Dickensa 34, gdzie znajduje się tablica upamiętniająca. Pochowany jest na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach.

Fabian Kaleta, kl. 5a: Jedną z głównych postaci filmu związaną z Ochotą jest słynny Tolo czyli Witold „Tolo” Łokuciewski. Ten „as myśliwski” II wojny światowej, pilot Dywizjonu 303, mieszkał po wojnie aż do śmierci w 1990 roku właśnie na Ochocie, przy ulicy Dickensa 34- tablica pamiątkowa na budynku .

Jagoda Kochan to postać fikcyjna. Trwają dyskusje po co została obsadzona w gronie autentycznych postaci. Jedna z wersji zakłada, że jest to nawiązaniem do postaci autentycznej. czy znacie jakąś kobietę która była przed wojną lotnikiem? Jak się nazywała? I jakie były jej losy?

Fabian Kaleta, kl. 5a: Słynna polska przedwojenna pilotka to Janina Lewandowska- córka zasłużonego dla polskiej niepodległości generała Józefa Dowbora-Muśnickiego, absolwentka poznańskiej Wyższej Szkoły Pilotażu- jedyna kobieta w Europie, która w wieku 22 lat skoczyła na spadochronie z wysokości ponad 5 kilometrów. Została zamordowana w Katyniu.

Karol Machul. kl. 6a: Słynna polska przedwojenna pilotka to Janina Lewandowska. Była córką zasłużonego dla polskiej niepodległości generała Józefa Dowbora-Muśnickiego. Początkowo planowała karierę muzyczną, ale zakochała się w lotnictwie. Szkoliła się w pilotażu i spadochroniarstwie. Należała do Aeroklubu Poznańskiego. Była absolwentką poznańskiej Wyższej Szkoły Pilotażu. Przeszła do historii jako jedyna kobieta w Europie, która skoczyła na spadochronie z wysokości ponad 5 kilometrów. Miała wtedy 22 lata. Po wybuchy II wojny światowej został schwytana przez Sowietów i w 1940 roku została zastrzelona strzałem w tył głowy w Katyniu. Stało się to dokładnie w jej 32. urodziny. Jeśli chodzi o przedwojenne pilotki z innych krajów to moim zdaniem szczególnie warto pamiętać o Mary Ellis, brytyjskiej lotniczce, która służyła podczas II wojny światowej. Pilotowała m.in. myśliwce Spitfire i bombowce Wellington. Mary Ellis zmarła latem tego roku w wieku 101 lat. A jeśli chodzi o pionierki lotnictwa to warto znać Amelię Mary Earhart, amerykańską pilotkę, dziennikarkę i poetkę. Była pierwszą kobietą, która w 1928 roku przeleciała nad Atlantykiem (była wtedy pasażerem) i pierwszą kobietą, która już jako pilot zrobiła to samotnie w 1932 roku (jako druga osoba na świecie). Rozbiła się w czasie samotnego lotu w 1939 roku. Dopiero w 2018 r. zidentyfikowano jej szczątki.

Wiktor Rodkiewicz, kl 6a: Musiałem trochę poszperać w internecie, aby odnaleźć taką kobietę lotnika. Znalazłem osobę, która nazywa się Jadwiga Piłsudska. Była ona młodszą córką Józefa Piłsudskiego. Nawiązanie do postaci Jagody Kochan z filmu o Dywizjonie 303 jest takie, że w domu Panią Piłsudską nazywano – Jagodą. Obie kobiety fascynowały się lotnictwem i chciały zostać pilotami. JADWIGA PIŁSUDSKA-JARACZEWSKA urodziła się 28 lutego1920r. Dzieciństwo oraz młodość spędziła w Warszawie. Lotnictwo fascynowało ją już w szkole gimnazjalnej. W wieku 17 lat (1937r.) ukończyła kurs Wołyńskiej Szkoły Szybowcowej Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej Sokola Góra koło Krzemieńca, a po dwóch latach zdobyła wszystkie szybowcowe kategorie. Jadwiga Piłsudska chciała bardzo rozpocząć studia na kierunku inżynierii lotniczej Politechniki Warszawskiej, niestety przeszkodził temu wybuch wojny i razem z mamą oraz siostrą wyjechały do Londynu. W 1942r. bohaterka została przyjęta do AIR Transport Auxiliary (ATA) – służby pomocniczej Royal Air Force – organizacji, która rozprowadzała wyprodukowane lub wyremontowane samoloty na lotniska RAF. Właśnie tam Pani Jadwiga zdobyła kolejne swoje uprawnienia do pilotowania różnych samolotów. Praca w ATA była bardzo ciężka. Trzeba było latać bez względu na warunki pogodowe. Na początku kobiety transportowały z fabryk na lotniska bojowe lekkie samoloty, później także ciężkie bombowce. Po konferencji w Teheranie (1943r.), gdzie zapadły niekorzystne decyzje dla Polski, porucznik Jadwiga Piłsudska zwolniła się ze służby w ATA. Do Polski wróciła w 1989r. wraz z mężem i siostrą. Zamieszkała w Warszawie i założyła Fundację Rodziny Józefa Piłsudskiego, która ma za zadanie popularyzować polską historię i tradycje. Pani Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska za służbę została odznaczona – Brązowym Krzyżem Zasługi z Mieczami. Zmarła mając 94 lata.

Maciej Bartosz-Białoskórski, kl. 4c: Przed II wojną jedną ze znanych kobiet – lotników była Janina Lewandowska, córka gen. Józefa Dowbor- Muśnickiego. Jako jedyna kobieta zginęła w Katyniu w 1940 r.

Antonina Marcyniak, kl. 8a: Moim zdaniem odpowiedź nie jest jednoznaczna ponieważ nigdy do końca nie możemy być stu procentowo pewni co tak na prawdę autor miał na myśli. W tym przypadku, film „Dywizjon 303″, reżyser zadedykował Pani Kochan, właściwie jego matce. Z kobiet z okresu II wojny światowej znalazłam m.in Jadwigę Piłsudską-Jaraczewską, Stefanię Wojtulanis-Karpińską i Annę Leską-Daab. Wszystkie trzy były to przed wojną zapalone szybowniczki, w czasie wojny służyły w ATA – Air Transport Auxiliary, pomocniczej służbie transportowej brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych RAF. O Annie Leskiej nawet krąży historia, jak to lądowała w pewnej brytyjskiej bazie lotniczej a tutaj jej fragment: ,,Wszyscy co chwilę z niepokojem spoglądają w niebo zastanawiając się, czy wyczekiwanego Spitfire’a nie zestrzeliła gdzieś po drodze niemiecka Luftwaffe. Wreszcie nad horyzontem pojawia się ciemny kształt myśliwca. Nad lotniskiem unosi się zbiorowy oddech ulgi. Chwilę później samolot ląduje. Na stopniach ukazuje się postać kobiety w brązowym lotniczym kombinezonie. Po chwili wahania jeden z oczekujących żołnierzy niepewnie pyta: „Kiedy pojawi się kapitan?”. „Właśnie przed panem stoi…”.” W tamtym okresie było nie do pomyślenia że kobieta mogła sterować Spitfire’a, a w angielskim czasopiśmie lotniczym pisano np że panie zgłaszające chęć pilotowania bombowców nie miały nawet dość inteligencji, by porządnie wyszorować podłogę. Więc trudno stwierdzić która kobieta mogłaby być Jagodą Kochan ponieważ łącznie w ATA służyło 163 ochotniczki. Oprócz Polek i Brytyjek były to kobiety z USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Afryki Południowej, Argentyny, a nawet z Chile. Jednak ja postanowiłam wybrać Annę Leską na „Jagodę Kochan” i opisać jej losy. W czerwcu 1939, mając ukończone osiemnaście lat, mogła już wykonywać loty szybowcami, balonami i samolotami, w tym samolotem RWD-8. Podczas II wojny światowej dowodziła eskadrą kobiecą. We wrześniu 1939 roku służyła w Eskadrze Sztabowej Dowództwa Lotnictwa. Annie Leskiej udało się uciec samolotem z okupowanego przez Niemców lotniska polowego. Przez Rumunię i Francję trafiła do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczęła starania o przyjęcie w szeregi brytyjskiej Air Transport Auxiliary RAF czyli powołanej na czas wojny brytyjskiej pomocniczej lotniczej służbie transportowej. W styczniu 1941 po wyczerpującym przeszkoleniu i zdaniu egzaminów została członkiem w szeregach Air Transport Auxiliary. Była pierwszą kobietą w ATA RAF. Od początku 1941 roku pilotowała samoloty RAF z fabryk i warsztatów remontowych na lotniska polowe, uczestniczyła w przerzutach sprzętu latającego. „Przez cały okres wojny w szeregach ATA służyły 183 pilotki. Najwięcej Angielek, sporo – bo 27 – Amerykanek, a także Kanadyjki, Nowozelandki, pilotki z Południowej Afryki, niewielka liczba Holenderek i tylko my trzy – Polki” – wspomina te czasy Stefania Wojtulanis-Karpińska, jedna z pierwszych cudzoziemek w ATA (trzecią była Jadwiga Piłsudska, córka Józefa Piłsudskiego). Polki często pilotowały bombowce, dostarczając je z lotnisk przyfabrycznych na lotniska dywizjonów bombowych na terenie całej Wielkiej Brytanii. Anna Leska-Daab została odznaczona honorową odznaką Golden Wings przyznawaną starszym oficerom, lotnikom ze stażem powyżej 6000 godzin w powietrzu.

Eustachy Rdułtowski, kl. 5b: Jagoda Kochan w filmie była dziewczyną jednego z lotników – Jana Zumbacha, ale przede wszystkim przed wojną była specjalistką od silników. Jak się dowiedziałem, były też znane polskie lotniczki. Równie dzielne jak mężczyźni. Wśród nich była Stefania Wojtulanis (1912-2005), która również walczyła w Wielkiej Brytanii. Po wojnie zamieszkała w USA. Była odznaczona Krzyżem Komandorskim, Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP oraz wieloma innymi medalami, w tym brytyjskimi. Myślę, że bez względu na to, czy Jagoda Kochan była postacią fikcyjną, czy też prawdziwą jej obecność przypomniała nam o znaczeniu kobiet i ich roli podczas wojny, nawet w takich dziedzinach jak – budowa silnika.

Jeden konkurs, dwa pytania, a odpowiedzi niby takie same a jednak trochę inne. Mamy nadzieję, że podobała się Wam, drodzy sympatycy 23, krótka lekcja historii w wydaniu naszych uczniów.